Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK SA: Chcemy zmodernizować CMK bez półśrodków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
18-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PLK SA: Chcemy zmodernizować CMK bez półśrodków
fot. Artur Lewandowski/PKP PLK SA
Kompleksowa modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej – nawet tych odcinków, po których na razie nie będzie można jeździć 250 km/h – zaprocentuje w przyszłości. Dzięki temu będzie można bowiem uniknąć kłopotliwych zamknięć w przyszłości – mówi prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel. Wyjątkiem będzie tylko odcinek Grodzisk Mazowiecki – Korytów, na którym zarządca infrastruktury chce uniknąć robót traconych w związku ze zbliżającą się inwestycją CPK.

Według początkowych założeń ruch miał być prowadzony z prędkością 250 km/h na całej długości od Grodziska do Zawiercia. Plany te zostały jednak zweryfikowane przez konieczność koordynacji z budową przedłużenia CMK na północ, do węzła przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, a dalej przez Płock do Włocławka. – Spółka CPK jest na etapie przygotowywania koncepcji oraz dokumentacji dla nowych odcinków linii. Uzgodniono, że na odcinku Grodzisk – Korytów prędkość nie będzie jednak podwyższana: zaplanowano tam wpięcie nowej linii, więc układ torowy i tak będzie musiał zostać przebudowany – argumentuje Ireneusz Merchel.

Za dwa lata szybciej…

Końcowy odcinek na południu (Góra Włodowska – Zawiercie) liczy natomiast niecałe 20 km długości, z czego na ostatnich kilku kilometrach osiągnięcie prędkości 250 km/h i tak nie będzie na razie możliwe ze względu na geometrię. – Podjęliśmy jednak decyzję o modernizacji całej nawierzchni na 250 km/h, mimo że na ostatnim odcinku parametr ten nie będzie jeszcze wykorzystywany. Rozjazdy w Górze Włodowskiej, przystosowane do prędkości 200 km/h, nie będą na razie wymieniane. Trudno byłoby natomiast wykonać jakiekolwiek prace bez wymieniania nawierzchni – tłumaczy nasz rozmówca.

Prezes PLK SA broni jednak decyzji o wykonaniu pewnych prac „na zapas”. – Jeszcze kilkanaście lat temu, przed Euro 2012, podczas modernizacji np. trasy Poznań – Gdańsk pominięto obiekty inżynieryjne i stacje. Ówczesne punktowe „oszczędności” oznaczały po prostu przesunięcie wydatków w czasie, połączone z niewspółmiernymi kosztami kolejnych zamknięć. Jestem zwolennikiem przeprowadzania modernizacji w taki sposób, by potem nie wracać już z pracami w te same miejsca – uzasadnia.

…a na razie – przez rok wolniej

Przypomnijmy, że w połowie lipca zarządca infrastruktury poinformował, że przygotowania do modernizacji CMK do prędkości 250 km/h będą wymagały wyłączenia systemu ETCS poziomu 1 na całej linii 4 na co najmniej rok. Oznacza to powrót do przestarzałego systemu SHP i obniżenie prędkości pociągów do 160 km/h oraz konieczność podwójnej obsady. Czasy przejazdu i przepustowość linii ulegną więc czasowemu pogorszeniu.

Z tych powodów termin podniesienia prędkości pociągów przesunie się o kolejny rok. – Zgodnie z obecnymi założeniami w 2024 r. zakończymy wszystkie prace przygotowawcze, a prędkość powyżej 200 km/h wprowadzimy w rozkładzie jazdy edycji 2025/2026 – poinformował wówczas Merchel. Jak dodał, „zdecydowana większość” CMK ma przy tym od razu mieć wprowadzoną docelową prędkość 250 km/h (jest to maksymalna prędkość zespołów ED250).

Jak przypomina prezes, geometria zaprojektowanej jeszcze w latach 70. XX wieku CMK pozwala na rozwijanie prędkości znacznie większych, niż obecnie – nawet do 350 km/h. Według zarządcy infrastruktury będzie to możliwe w ciągu 10-15 lat. – Koniecznym warunkiem będzie jednak wdrożenie systemu 25 kV prądu przemiennego, a także kompleksowa wymiana nawierzchni – zastrzega.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Pasażer

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Modernizacja trasy Zebrzydowa – Żagań potrwa nieco dłużej

Infrastruktura

Zobacz również:

CMK na 160 km/h. PKP PLK podaje harmonogramy ograniczania prędkości

Tabor i technika

Jazdy testowe na CMK z prędkością 250 km/h

Infrastruktura

Jazdy testowe na CMK z prędkością 250 km/h

inf. pras. Instytut Kolejnictwa 04 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Pasażer

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Modernizacja trasy Zebrzydowa – Żagań potrwa nieco dłużej

Infrastruktura

Zobacz również:

CMK na 160 km/h. PKP PLK podaje harmonogramy ograniczania prędkości

Tabor i technika

Jazdy testowe na CMK z prędkością 250 km/h

Infrastruktura

Jazdy testowe na CMK z prędkością 250 km/h

inf. pras. Instytut Kolejnictwa 04 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5